Verhalen om nooit te vergeten

In het programma Open Joodse Huizen/Huizen van Verzet worden kleinschalige, particuliere herdenkingsbijeenkomsten georganiseerd in huizen, waarin herinneringen aan gebeurtenissen en mensen worden opgehaald op de plek waar de geschiedenis zich afspeelde. Het Joodse leven voor, tijdens en vlak na de oorlog in deze huizen staat centraal. Ook worden de levensverhalen van verzetsbetrokkenen gedeeld op locaties die te maken hebben met hun levensgeschiedenis.

Alle bijeenkomsten zijn vrij toegankelijk, reserveren is niet mogelijk. Sommige locaties zijn relatief klein, waardoor het raadzaam is tijdig aanwezig te zijn. Er zijn drie bijeenkomsten die in het Engels worden verzorgd (Heresingel 22, 12.30 uur; Schoolholm 26, 14.00 uur; Noorderbinnensingel 58; 11.00 en 15.00 uur). De synagoge is geopend vanaf 10.30 uur. Hier wordt om 16.00 uur het herdenkingsprogramma afgesloten.

In de stad Groningen worden op vrijdag 3 mei de volgende bijeenkomsten verzorgd:

11.00 en 13.00 uur, Nieuwstad 28 (ingang Synagoge, Folkingestraat 60) – Wout van Bekkum vertelt over de kostersfamilie Kisch. Hartog Abraham Kisch was de laatste van deze familie, die tot 1943 deze functie vervulde.

11.00 en 12.00 uur, Academiegebouw RUG – René en Jesper Westra vertellen over verzetsvrouw en geneeskundestudent Anda Kerkhoven. Enkele weken voor de bevrijding werd Anda door de Sicherheitsdienst vermoord.

11.00 en 13.00 uur, Jeruzalemkerk – Harm Bolt vertelt over verzetsman Jan Dijkenga die ondergedoken zat in de Jeruzalemkerk. De onderduikplek is nog steeds te zien.

11.00 en 13.00 uur, Gedempte Zuiderdiep 85 – Ben Hummel vertelt over Michel Velleman, beter bekend onder zijn artiestennaam professor Ben Ali Libi.

11.00 en 14.00 uur, Stadhuis – Christiaan Gevers vertelt over één van de zes raadsleden van Groningen: Johannes Swint, een communist die onder meer hulp aan onderduikers bood.

11.00 en 14.00 uur, Schoolholm 26 – In het vroegere Joodse bejaardentehuis Beth Zekenim vertelt Audrey Takens over Rosalie Alida Mozes, één van de medewerkers die hier op 13 april 1943 werd gedeporteerd, samen met alle bewoners van het tehuis. De herdenking om 14.00 uur wordt in het Engels verzorgd.

11.00 en 15.00 uur, Noorderbinnensingel 58 – HELAAS, DEZE LOCATIE IS KOMEN TE VERVALLEN!!!

11.30 en 13.30 uur, Zuiderpark 8 – Flores Bootsma vertelt over de onderduik van Johannes Rotte.

11.30 en 12.30 uur, Heresingel 22 – Sifra Poot vertelt over mr. Maurits Levie, advocaat, bestuurder en fervent amateurfilmer. De herdenking van 12.30 uur is in het Engels

12.00 uur, Folkingestraat 60 – Ron van Hasselt vertelt over zijn oom Simon en diens gezin.

12.00 uur, Folkingestraat 52 – Geert Volders vertelt over de bakkersfamilie Hildesheim.

12.00 en 13.30 uur, Folkingestraat 16A – Stefan van der Poel vertelt over de Joodse arts Elie Aron Cohen

12.30 en 14.30 uur, Parklaan 8 – Klaas Niemeijer vertelt op deze locatie over de verzetsactiviteiten die haar plaats vonden en over de geheime zender die hier in november 1944 werd ontdekt.

12.00 en 14.00 uur, Oosterstraat 51 – Jacques J. d’Ancona vertelt over zijn familie en het gezin waarin hij opgroeide, bestaande uit vader Joop, moeder Cies en zijn zus Ina.

13.00 en 15.00 uur, Folkingestraat 41A – Geert Pruiksma vertelt over de vroegere bewoners van zijn eigen woning: Samuel en Roosje Woltjer en hun dochter Linie.

14.00 uur, Synagoge – Folkingestraat 60 – René de Vries vertelt over zijn eigen jeugd en over zijn vader, Herman de Vries, die in Auschwitz vermoord werd.

14.00 uur, Oude Kijk in ‘t Jatstraat 7A - Universiteitsmuseum (Wijnbergzaal) – Ilse Engels deelt het verhaal van arts en officier Ephraim Behr, hij sneuvelde in mei 1940.

14.00 en 15.00 uur, Sint Jansstraat 15 – Kim van der Burgh vertelt over opperrabbijn Simon Dasberg

15.00 uur, Akerk – Harry de Munck vertelt over zijn opa, de koster van de Akerk: Harm Wagenborg.

13.00 en 14.30 uur - Rondleiding door de Folkingestraat, startpunt Synagoge. Onder leiding van een gids ontdek je de geschiedenis van de Folkingestraat en zie je de zichtbare en onzichtbare sporen van de vele levensverhalen die hier verbonden zijn met de Tweede Wereldoorlog. De rondleiding om 13.00 uur is in het Engels, de rondleiding om 14.30 uur in het Nederlands.

Programma Stad & Provincie Groningen

Elders in de provincie - in de gemeenten Het Hogeland, Eemsdelta en Oldambt - kun je ook bijeenkomsten in het kader van Open Joodse Huizen/Huizen van Verzet bezoeken. Check het volledige programma (evenals details over bovenstaande vertellingen) op deze pagina.