Verhalen om nooit te vergeten

Terugblik op Open Joodse Huizen | Huizen van Verzet 2023 in Groningen

Ruim 600 mensen bezochten op 4 mei Synagoge Groningen, de hoofd-locatie tijdens het herdenkingsprogramma Open Joodse Huizen | Huizen van Verzet. Samen met het OVCG en gesteund door het Joods Cultureel Kwartier en met de medewerking van tientallen vrijwilligers, sprekers en locatie-eigenaren, konden in Groningen 17 indrukwekkende verhalen worden gedeeld op de plaats waar het ooit gebeurde.

Jeruzalemkerk, Ron van Hasselt in de Synagoge en Christiaan Gevers in Haren.

Aan de Noorderbinnensingel vertelde Lou Resnikoff over Selma Wijnberg, één van de weinige overlevenden van het vernietigingskamp Sobibòr. De vertelling vond plaats in het geboortehuis van Selma. In de gevulde huiskamer verzorgde Lou deze vertelling in het Engels, speciaal voor internationals in Groningen. In de Folkingestraat verzorgden Audrey Takens, Stefan van der Poel, Geert Pruiksma en Madelief Bron op vier verschillende locaties vertellingen.

Lou Resnikoff, Harry de Munck en Audrey Takens.

In Haren vertelde Christiaan Gevers over de familie Nathans. Deze familie, die volgens traditioneel Joodse tradities leefde, stond middenin de Harener gemeenschap. Dat gold ook voor Joseph Elias van Hasselt. Aan hem herinnert een klok die prominent op de grote kruising in Helpman staat. Ron van Hasselt - geen directe familie - vertelde het verhaal van deze prominente Groninger in de synagoge. Ook ooggetuigen René de Vries en Jacques J. d'Ancona deelden hun eigen (familie)verhaal.

Naast de synagoge, waren er deze keer ook twee kerken geopend in het kader van het herdenkingsprogramma. Op 3 mei vertelde Harry de Munck in de Akerk en op 4 mei sprak Harm Bolt in de Jeruzalemkerk aan de W.A. Scholtensstraat. Hier konden de bezoekers ook de onderduikplek zien, die in tact gebleven is. Ook Klaas Niemeijer en Erwin de Vries deelden verhalen van verzetsbetrokkenen. Erwin de Vries deed dit in de boekwinkel die vernoemd is naar een verzetsman: Godert Walter.

Sifra Poot, Geert Pruiksma en projectcoördinator Renske van Donk.

De vertelling van Sifra Poot vond plaats op het woonadres van Maurits Levie. Een prominent strafpleiter en bestuurder, maar ook een begaafd amateurfilmer. Eva Kwant vertelde in het voormalige huis van haar overgrootvader over diens band met Mozes Aptroot. Eva deed onderzoek naar de manchetknopen van Aptroot die al decennia door haar familie werden bewaard. Kleindochters Henny en Alice Troostwijk vertelden over hun grootouders op hun woonadres aan de Schoolholm. Voor Nathalie van der Hak was het een bijzonder weekend. Tijdens het herdenkingsprogramma op 4 mei vertelde ze over haar overgrootouders Moritz van der Hak en Aaltje van der Hak-van den Berg en hun zonen Maurits, Philip en Louis. Op zondag 7 mei werden de stolpersteine voor het woonadres aan de Nieuwstad onthuld. Ter nagedachtenis aan Moritz en Aaltje. De eerste stolpersteine in de Groningse Nieuwstad.

Nathalie van der Hak sprak op 4 mei in het rabbinaatshuis, vlakbij het woonadres van haar overgrootouders waar op 7 mei de stolpersteine werden onthuld.

Liny Woltjer woonde met haar ouders in 1941 aan de Folkingestraat 41. Haar verhaal werd verteld door haar kleindochter Noam Silva en de huidige bewoner Geert Pruiksma. Vanaf 29.30 te zien!