Zoeken

Nieuwe huisstijl voor Synagoge Groningen


De nieuwe huisstijl van Synagoge Groningen is de eerste stap in de presentatie van de synagoge nieuwe stijl! Het is gemaakt door Studio Eye Candy, die ook verantwoordelijk is voor de grafische vormgeving van de nieuwe vaste tentoonstelling. Het markante gebouw vertelt straks het eeuwenoude verhaal van de joodse gemeenschap in Stad en Ommelanden op een eigentijdse en aansprekende manier. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de vele presentatiemiddelen. De kenmerkende nieuwe huisstijl is inmiddels ingevoerd en zichtbaar in en rondom het gebouw.


Digital Storytelling Bezoekers van de synagoge zien al veel nieuws in het gebouw. De bouwkundige aanpassingen konden in samenwerking met de eigenaar van het pand, de Stichting Oude Groninger Kerken, vrijwel allemaal tijdens de lockdown gedaan worden. Het gelegenheidscollectief bestaande uit Studio Eye Candy, OpMaat3D, JZ Product & Ontwerp en Studio 212 Fahrenheit heeft onder leiding van Willy van der Schuit in opdracht van de Stichting Folkingestraat Synagoge vanaf januari 2020 gewerkt aan de nieuwe expositie. In de afgelopen maanden zijn verspreid over het gebouw touchscreens geplaatst met thematische informatie over geschiedenis, rituelen en gebruiken, maar vooral heel veel persoonlijke verhalen. Middels ‘digital storytelling’ is Synagoge Groningen in staat het eeuwenoude verhaal van het jodendom op een geheel eigentijdse wijze te vertellen. Door al het fotomateriaal te bewerken en in te kleuren sta je letterlijk oog in oog met de geschiedenis en wordt de omgeving herkenbaar. In september volgt de officiële opening van de nieuwe permanente expositie.


Herkenbare huisstijl Alle nieuw geplaatste meubels hebben één ding gemeen: de heldere kleuren. Studio Eye Candy heeft zich laten inspireren op het oorspronkelijke ontwerp van de synagoge uit 1906. Dit fraaie kleurenpalet komt ook terug in het nieuwe logo van Synagoge Groningen. In het logo is het karakterbepalende voorraam van het gebouw in de vorm van een Mageen David (davidster) te zien, in combinatie met gebruik van kleuren van het interieur. Deze huisstijl is verwerkt in alle vormen van informatievoorziening van Synagoge Groningen, zowel in het gebouw als online.

Foto's: vitrine op de galerij, ook in de herkenbare kleuren; de vlaggen hangen buiten tijdens openingstijden; voor speciale gelegenheden ligt een vloerkleed onder de bank in de vorm van het logo van Synagoge Groningen.